Det talas om Tesla igen – men inte på det sätt elbilsförespråkare hoppats.
Trots teknisk innovation och ett starkt varumärke är många svenska Tesla-ägare i ett sämre läge än andra bilägare. Det visar en färsk analys från Riksförbundet M Sverige, som belyser flera utmaningar kopplade till bilmärket.
Enligt rapporten har Teslas ovilja att genomföra traditionella reparationer vid exempelvis fel på hjulupphängning lett till en förtroendekris.
Lägg till dyra försäkringar, ovilja att acceptera begagnade delar vid reparationer, och svårigheter att sälja bilarna vidare till rimliga priser – och bilden blir allt annat än glasklar.
– Visst kan bilägare rynka på näsan om den nya bilen återkallas och ska in på verkstaden på grund av ett fel. Men alternativet att allvarliga fel lämnas utan åtgärd är värre, det visar på att Tesla kanske inte valt rätt väg, förtroendet har absolut fått sig en törn på det här området, menar Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Dessutom bidrar Teslas prispolitik till förvirring. Märket utmärker sig med störst andel prissänkta bilar på andrahandsmarknaden, vilket enligt M Sverige vittnar om övervärderade förväntningar.
M Sverige uppmanar nu Tesla att anpassa sig bättre till den svenska marknaden och framför allt lyssna på sina kunder.
– Det har rapporterats mycket om hur Teslas försäljning störtdykt. För att bygga upp ett förtroende hos köparna behöver Tesla justera sitt erbjudande, ge bilägare som fått rätt i ARN det beslutet anger, jobba med att få ned försäkringskostnaden och göra det möjligt att arbeta med begagnade delar. Man måste helt enkelt hantera tekniska brister på det sätt marknaden förväntar sig, säger Carl-Erik Stjernvall.