Sveriges konsumenter och 24 andra konsumentorganisationer i Europa anmäler Kinesiska modesajten Shein.
Genom ny forskning gjorda av konsumentorganisationer runt om i Europa kan Sveriges Konsumenter i dag avslöja hur olagliga marknadsföringsmetoder driver på överkonsumtionen av kläder.
– Det är fula knep som ska få kunderna att köpa mer än de planerat – och som eldar på miljöproblem och överskuldsättning, säger Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter i ett pressmeddelande.
I anmälan vill konsumentorganisationerna att Shein slutar använda känsloladdat språk som ”nej tack, jag betalar gärna fullpris!”, hets med mera. Att Shein bevisar att påståenden som ”snart slut” faktiskt stämmer och om inte ska denna typ av marknadsföring upphöra direkt. Anmälan har skickats till bland annat Konsumentverket och EU-kommissionen.
– Det är ren och skär manipulation för att få oss att köpa mer och mer. Och som hetsar oss att tro att om vi inte klickar på köp direkt så försvinner chansen. Sheins sajt är designad för att skapa ett slags beroende hos sina kunder – och det drivs på av otroligt kraftfulla algoritmer, säger Johanna Hållén.