För den som planerar att sälja sin bostad ser framtiden ut att bli tuffare än väntat.
Samtidigt som köpare visar allt större försiktighet, har en ny förändring i branschen väckt starka reaktioner. Det handlar om en lansering som uppges göra det betydligt dyrare att nå ut på marknaden, något som nu får mäklarkåren att slå larm.
Kraftigt höjd avgift för de som ska sälja
Enligt Dagens Industri har Hemnet, Sveriges största bostadsplattform, lanserat ett nytt annonspaket som kan kosta upp till 32 490 kronor, hela 11 000 kronor mer än tidigare motsvarigheter. Den kraftiga höjningen har väckt starka känslor inom mäklarbranschen.
Hemnet å sin sida menar att det nya premiumerbjudandet möter en växande efterfrågan på synlighet och tilläggstjänster. Enligt bolagets COO, Lisa Farrar, är Hemnet Max framtaget för att ge säljare maximalt genomslag i en konkurrensutsatt marknad.
Trots detta kvarstår frustrationen bland många mäklare, som upplever att kostnaderna skjuts över på säljaren utan att motsvarande värde alltid tillförs.
Räkna med lägre priser vid försäljning
Timing är central och just nu är läget redan pressat. I Boneos senaste trendspaning för april visar både Mäklarkollen och Köparkollen att marknadens prisförväntningar sjunker tydligt.
Endast 18 procent av mäklarna tror nu på stigande priser de närmaste tre månaderna, jämfört med 47 procent så sent som i februari. Även köparnas optimism har mattats av, där bara 28 procent tror på ökade priser.
Samtidigt ökar andelen som skjuter upp sina köp, i april planerade bara 21 procent att köpa bostad inom en månad, jämfört med 25 procent månaden innan.
Hur stor påverkan Hemnets nya paket får återstår att se – men i kombination med en alltmer avvaktande marknad är signalen tydlig: att sälja bostad i dag blir både dyrare och mer osäkert än för bara några månader sedan.