Next Skövde som verkar för att positionera Skövde och att öka Skövdes attraktionskraft, har summerat festivalen. Matfestivalen i Skövde drog 86.000 besök enligt besöksräknarna i Skövde centrum.
Där sammanfattar man även med att det fanns totalt 23 restauranger på plats ute i tälten och att besökarna kunde välja bland ca 55 olika rätter. Det var cirka 45 programpunkter på schemat, allt från barnens matvandringar och kockduell till lokala band som Gloria story, samt nostalgi på hög nivå med rikskändisar som Lasse Berghagen och dansbandet Scotts.
Brasserie Hertig Johan serverade över 600 portioner mat
På Hertig Johans Torg togs Skafferiet och Brasseriet väl emot. I Skafferiet var det många av de 22 lokala producenterna som sålde slut på sina produkter och i det nya konceptet Brasserie Hertig Johan serverade 600 portioner mat baserade på producenternas råvaror.
-Det är roligt att få presentera ett nytt koncept under årets matfestival på vårt nyrenoverade torg. Alla tre koncepten Food Court, Skafferi och Brasserie Hertig Johan har fallit väl ut och det nya torget har fungerat väl, säger Micael Worbin, evenemangsansvarig på Next Skövde.
Pannkaksroboten populär
Under fredagen blev det en festlig invigning av det renoverade Hertig Johans Torg. Och barnen trivdes på torget i Barnens Matfestival. Pannkaksroboten gick för högtryck och hela 1450 portioner serverades till hungriga barn. Det fanns också popcorn, ballonger och hoppborg. Och barnens matvandringar med Paul Svensson var riktigt populära.
Vill fortsätta med Matfestivalen i 30 år till
– Vi är väldigt nöjda med årets Matfestival. Första året som miljömärkt event blev en positiv utveckling och samtliga inblandade har dragit sitt strå till stacken. Det känns fantastiskt skönt att vi fick ett så fint 30-årsjubileum – nu kör vi 30 år till, avslutar Micael Worbin.