Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har kommit fram till ett resultat för Skövde för 2019 års undersökning. Kvalitén är generellt sett god, men det finns utrymme för förbättringar.
Skövde har tillsammans med cirka 260 andra kommuner i landet deltagit i en undersökning som heter ”Kommunens kvalitet i korthet” som utförts av SKR.
Skövdes skolverksamhets resultat ökade
– Sektor barn och utbildning visar fina och förbättrade resultat i KKiK. Man arbetar resultatinriktat mot utbildningsnämndens målbilder som är ”Hög måluppfyllelse” och ”Trygghet & studiero”. Undersökningen visar att elevernas kunskapsresultat inom flera områden har förbättrats och även de ekonomiska resultat som mäts visar att sektorn har en effektiv organisation, säger Katarina Lindberg som är chef för sektor barn och utbildning.
För många olika personer inom hemtjänsten
Äldreomsorgen har fortsatt goda resultat i brukarundersökningen, både inom äldreboende och hemtjänst. KKiK-undersökningen visar att det finns utrymme för förbättring vad gäller personalkontinuiteten, det vill säga hur många anställda inom hemtjänsten som besöker en vårdtagare inom en 14-dagarsperiod. Man arbetar med frågan och ser över organisationen för att skapa mindre arbetsgrupper i syfte att sänka antalet personer som möter de äldre i hemtjänsten.
Skövdes Kontaktcenter placerar sig bland Sveriges bästa kommuner
Under ett antal år har SKR genomfört en kvalitetsmätning av kontaktcenter på flertalet av alla kommuner i landet. Tre av måtten i undersökningen ingår i KKIK (tillgänglighet på telefon respektive e-post samt bemötande). Skövde placerar sig bland de bästa kommunerna både när det gäller bemötande och snabba svarstider via e-post.
– Kontaktcenter arbetar målmedvetet med att förbättra servicen och förenkla kontakten för våra invånare. Det är glädjande att se den positiva effekten av deras arbete i kvalitetsmätningen, säger Lena Friberg, chef för sektor styrning och verksamhetsstöd.