fbpx
  • Skaraborgs Nyheter
    • Falköping
    • Gullspång
    • Lidköping
    • Mariestad
    • Skara
    • Skövde
    • Tibro
    • Vara
    • Nyheter som berör hela Skaraborg
  • Om oss
  • Kontakta oss
Skaraborgs Nyheter
No Result
View All Result
Skaraborgs Nyheter
  • Skaraborgs Nyheter
    • Falköping
    • Gullspång
    • Lidköping
    • Mariestad
    • Skara
    • Skövde
    • Tibro
    • Vara
    • Nyheter som berör hela Skaraborg
  • Om oss
  • Kontakta oss
No Result
View All Result
Skaraborgs Nyheter
No Result
View All Result

De fem vanligaste misstagen i trafiken

Christian Svensson by Christian Svensson
30 mars, 2022 12:47
in Skaraborgs- och riksnyheter
De fem vanligaste misstagen i trafiken

FOTO: Christian Svensson - Arkiv

Riksförbundet M Sverige, Sveriges största konsumentorganisation för bilister, listar fem av de vanligaste missarna på svenska vägar.

1. Högerregeln

När vägar skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som kommer sig från höger. Högerregeln är grundläggande i hela vårt trafiksystem, men trots att den bygger på en till synes enkel princip skapar regeln ofta osäkerhet. Faktum är att högerregeln gäller i korsningar där inga andra väjningsregler styr, inklusive i trevägskorsningar och inne på parkeringsplatser.

M Sveriges kommenterar: Finns inga vägmärken som säger annat bör du ha som utgångspunkt att högerregeln gäller. Men samtidigt bör du vara försiktig och vaksam på om andra trafikanter riskerar att göra fel i korsningen. Sök ögonkontakt och observera dina medtrafikanters beteende innan du kör ut, så undviker du onödiga olyckor.

2. Blinkers i rondellen

Hur man ska nyttja blinkers i en rondell, eller cirkulationsplats som det formellt heter, är ett omdiskuterat ämne. Men de facto finns endast ett val av körriktning när du kör in i en rondell, varför du inte behöver ge tecken vid infart. När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken. När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger.

M Sverige kommenterar: Anpassa körningen så att du helst kör ut ur cirkulationen från höger körfält. Om du kör ut ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen. Tänk också på att du gör ett körfältsbyte.

3. Mittfilskörning

Man får inte ligga och köra i mittfilen. Principen är att mitt- och vänsterkörfältet ska användas för omkörning. Efter genomförd omkörning ska man skyndsamt och säkert återvända till höger körfält. Alla bilar ska köra i höger körfält på en väg med fler än två körfält så länge hastighetsbegränsningen är över 70 km/tim, undantag kan exempelvis vara om det råder kö eller om vägskyltarna visar att bilisterna ska välja ett visst körfält när vägen delar sig.

M Sverige kommenterar: Egentligen är det ganska enkelt – håll till höger så länge du inte tänker göra en omkörning. Regeln finns för att främja ett bra flöde på de högtrafikerade vägarna och för att undvika trafikfarliga situationer.

4. Cykelöverfart

En cykelöverfart är ett slags övergångsställe för cyklister. Bilister har väjningsplikt mot cyklister och mopedister som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. Ett annat system är cykelpassager, där omvänt förhållande gäller. Cyklister och mopedister har alltså väjningsplikt när de ska korsa en väg på en cykelpassage.

M Sverige kommenterar: Många bilister är osäkra kring vad som gäller när cyklister ska korsa vägbanan. Se till att du lär dig att identifiera skyltning och vägmarkering för cykelöverfart respektive -passage. I alla situationer gäller dock att sänka hastigheten och att visa hänsyn för att minska olycksrisken.

5. Stopp-skyltar

Många struntar i stoppskylten. Regelverket säger att man måste stå helt stilla innan man varsamt får köra vidare, att rulla fram långsamt duger inte. Är det kö vid skylten måste alla bilar stanna, du kan inte bara hänga på framförvarande bil.

M Sverige kommenterar: Var noga och se till att bilen står helt still. Stoppskyltarna är uppsatta där de finns av viktiga anledningar. Det handlar om platser där olycksrisken annars är hög och fortfarande förekommer många allvarliga korsningsolyckor i Sverige.

Dela artikeln:
Tags: M Sverigemisstagskaraborgtrafik

Annonser

Se mer nyheter från din stad:

  • Debatt
  • Essunga
  • Falköping
  • Götene
  • Grästorp
  • Gullspång
  • Hjo
  • Karlsborg
  • Lidköping
  • Mariestad
  • Nyheter
  • Skara
  • Skaraborgs- och riksnyheter
  • Skövde
  • Tibro
  • Tidaholm
  • Töreboda
  • Väder
  • Vara

Mest läst:

© 2020 Skaraborgs Nyheter

No Result
View All Result
  • Skaraborgs Nyheter
    • Falköping
    • Gullspång
    • Lidköping
    • Mariestad
    • Skara
    • Skövde
    • Tibro
    • Vara
    • Nyheter som berör hela Skaraborg
  • Om oss
  • Kontakta oss

© 2020 Skaraborgs Nyheter

Skip to content
Open toolbar Tillgänglighet

Tillgänglighet

  • Öka textstorlekÖka textstorlek
  • Minska textstorlekMinska textstorlek
  • GråskalaGråskala
  • Hög kontrastHög kontrast
  • Negativ kontrastNegativ kontrast
  • Ljus bakgrundLjus bakgrund
  • LänkunderstrykningLänkunderstrykning
  • Läsbart typsnittLäsbart typsnitt
  • Reset Reset